SF Studios film Nelly Rapp – Monsteragent är uttagen till Berlins filmfestival 2021

8 februari 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Per Larsson

Barnfilmen Nelly Rapp – Monsteragent har blivit uttagen att tävla om en Kristallbjörn i sektionen Generation Kplus under Berlins filmfestival 2021. Priset hyllar filmprestationer riktat till den yngre publiken. Filmen är regisserad av Amanda Adolfsson och har producerats av SF Studios med producenterna Jon Nohrstedt och Niklas Larsson och med stjärnskottet 11-åriga Matilda Gross i huvudrollen som Nelly Rapp.

Nelly Rapp - Monsteragent produceras av SF Studios producenterna Jon Nohrstedt (Borg, Bamse-trilogin), som tilldelades Gullspiran på Guldbaggegalan 2021 för sina insatser inom svensk barn- och ungdomsfilm, och Niklas Larsson (Red Dot, Alex, Sagasagor). Filmen regisseras av Amanda Adolfsson (Unga Sophie Bell, Eagles). Sofie Forsman (Bamse och häxans dotter) har skrivit manuset baserat på de populära romanerna av Martin Widmark med illustrationer av Christina Alvner. Filmen hade biopremiär i oktober 2020 och tog sig direkt upp som etta på biotoppen och har sedan dess vunnit två Guldbaggar för bästa smink/mask och bästa kostym. Filmen hade PVOD-premiär på SF Anytime i december.

”Jag är så glad och stolt över att filmen kommer att visas på filmfestivalen i Berlin! Jag älskar den här festivalen och uppskattar att den också fokuserar på barn- och ungdomsfilm. Det blir så spännande att se hur filmen kommer att tas emot av den unga publiken! ”, säger Amanda Adolfsson, regissör.

”Vi är så glada att Nelly Rapp – Monsteragent har nominerats till Berlinale Generation Kplus Crystal Bear 2021. Det är en film som ska ta sin unga publik till en värld som känns helt ny och spännande, ett universum som ingen har sett tidigare. Framgången med den här filmen är resultatet av starkt lagarbete både framför och bakom kameran, fantastiska skådespelarinsatser och en lysande regissör”, ​​säger Jon Nohrstedt och Niklas Larsson, producenter på SF Studios.

I filmen gör den unga talangen Matilda Gross filmdebut i huvudrollen som Nelly Rapp. I rollerna ser vi också de kända svenska skådespelarna Johan Rheborg, Björn Gustafsson, Lily Wahlsteen och Marianne Mörck, som även fick en Guldbaggenominering till bästa kvinnliga biroll 2021.

SF Studios har en lång historia att producera populära och kritikerrosade barnfilmer och TV-serier. Bland tidigare filmer från SF Studios som tävlat i Berlin finns titlar som Bröderna Lejonhjärta 1978 och Ronja Rövardotter 1985. SF Studios har under de senaste åren producerat barnfilmer såsom LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet, Pelle Svanslös och Bamse-trilogin samt TV-serien Sagasagor.

SF Studios distribuerar filmen i Norden och REinvent International Sales hanterar internationell försäljning.

Om Nelly Rapp - Monsteragent

Nelly och hennes hund London ska tillbringa höstlovet hos sin morbror Hannibal. Men det visar sig att Hannibal inte lever det lugna liv som hon trott – han är en monsteragent! Nelly är snart omgiven av vampyrer, spöken, varulvar och Frankensteinare och dras in i ett gastkramande äventyr där allt hon tidigare trott på sätts på prov.

Jon Nohrstedt, Producer, SF Studios, +46 706 43 42 65
Niklas Larsson, Producer, SF Studios, +46 (0) 70 532 67 91
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firade 100 år 2019. Idag är SF Studios är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications